Nyitólap

ElőfizetésHírlevélProgramajánlóArchívumKépeslapküldésMédiaajánlóKapcsolat
2014. április 19. szombat - Emma napja van Legyen a kepmas.hu a kezdőlapom
Képmások
Jelenlét
Tandem
Tükör
Házitrend
Kimenő
Receptek
Kézműves
Gyerekrendelő
Média a Családért

csaladhalo

Főoldal - Kimenő - Dráma az irodalom- oktatásban
Dráma az irodalom- oktatásban Létrehozás: 2010. június 16. - 14:05
Dráma az irodalom- oktatásban

A magyar irodalomoktatásban sajnálatra méltóan alulreprezentáltak a drámák, általános iskolai és középiskolai szinten egyaránt. A brit irodalomoktatás helyzete annyival szerencsésebb ebből a szempontból, hogy náluk a nemzeti irodalom középpontjában egy drámaíró áll, akinek művei kardinális részét képezték évtizedekig a tananyagnak.

Shakespeare a közelmúltban kezdett háttérbe szorulni, kezdett túl nagyra nőni a szakadék közte és a mai gyerekek között - sietve lépéseket is tettek a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház szakemberei, pedagógusokkal és hivatalnokokkal karöltve, és igyekeztek projektekkel, programokkal, rendezvényekkel és kiadványokkal áthidalni a szakadékot.

Amit lelkes és elhivatott angol irodalomtanárok az elmúlt évtizedekben is megtettek, azt most minisztériumi szinten is szorgalmazzák: a drámák aktív feldolgozására buzdítják a pedagógusokat az "Active Shakespeare" elnevezésű program keretében. A Royal Shakespeare Companyban és a Globe-ban használt gyakorlatokat, módszereket összegyűjtötték egy kiadványban, amihez a feladatokat illusztráló oktatóvideó is készült.

Shakespeare nyelvezete a felnőtt színészeknek is gondot okoz, nem csak a 11-16 évesDráma az irodalomoktatásban diákoknak, akiknek a tanterv szerint két Shakespeare-darabot kell venniük az iskolában. Ezek a színművek kifejezetten előadásra íródtak, ezért is okoz nehézséget, ha a hagyományos oktatási módszereknek megfelelően a padban ülve, magukban, illetve jobb esetben fennhangon olvassák a szövegeket. A színházi próbák tapasztalata az, hogy az első perctől kezdve felállva, fel-alá járkálva célszerű ismerkedni a drámákkal. Mint egy rendező megállapította: ha fáradtan ülve, magadban motyogva olvasod Shakespeare-t, nem igazán fognak jelentést hordozni a szavai számodra. Az, ha hallja az ember a szöveget, azt is megmutatja, hogy Shakespeare gyakran olyan szavakat választ, amelyek a hangalakjukkal is jellemzik a szereplőt, akinek a szájából elhangzanak. Így például III. Richárd első monológja tele van sziszegő hangokkal, amelyeknek a kígyószerűsége hűen tükrözi Richárd természetét.

Dráma az irodalomoktatásbanAz egyik javasolt feladatban a gyerekeknek először is négy alaptípust kell kidolgozniuk: a király, a harcos, a szerelmes és a bolond figuráját. Ezt követően meg kell állapítaniuk, hogy az általuk választott szereplő mely sorai mely alaptípus vonásait tükrözik - majd el is játszani a jeleneteket. Ez a feladattípus segít nekik érzékelni, hogy egy olyan összetett karakter, mint például Macbeth hogyan változik át katonából királlyá, majd bolonddá - egy jeleneten belül.
A feladatok között szerepel még díszlettervezés is: két díszlet az Ahogy tetszikhez, de csakis azt követően, hogy eljátszottak a darabból néhány jelenetet és elemezték a szöveget, hogy mindebből ihletet nyerjenek a tervezéshez.

A Shakespeare-drámák szövegeinek bonyolultsága szükségessé teszi, hogy többféle módszert és technikát alkalmazzanak a megértésük, illetve a feldolgozásuk céljából. Rá kell venni a diákokat, hogy megmozduljanak, hogy energiát fektessenek a szavakba, és lássák, milyen hatással vannak másokra - és akkor a szöveg életre kel.


Szöveg: Verestói N.
Forrás:
www.guardian.co.uk
Kép: Profimedia.hu

vissza
Kapcsolódó cikkek
Megosztás Twitteren
Megosztás facebookon
Megosztás iwiwen
Küldés ismerősnek
Nyomtatási kép
Betüméret növelése
Betüméret csökkentése
Tetszett:

Hozzászólok:
Név: E-mail:
Hozzászólás:
Kérjük töltse ki a mellékelt ábra alapján.
Elküldés


Az utolsó hegycsúcs DVD

Lackfi János

Impresszum|Kapcsolat|Médiaajánlat
© Képmás (2013-09-02)