A magyaroknak világszínvonalú előadóik vannak, vallja a Grammy-jelölt zeneszerző, a Carmen musical szerzője

Frank Wildhorn amerikai zeneszerző musicaljét állítja színpadra a Budapesti Operettszínház. A Carment három szereposztásban, április közepétől láthatja a közönség. Wildhorn magyarországi látogatásakor a kepmas.hu-nak is lehetősége nyílt feltenni pár kérdést az alkotónak.

Az Operettszínház alkotói és Frank Wildhorn a Carmen sajtótájékoztatóján

Balról jobbra: Homonnay Zsolt, Kiss-B Attila, Frank Wildhorn és Jeney Hedvig tolmács a Carmen sajtótájékoztatóján – Fotó: Janus Erika/Budapesti Operettszínház 

A Carmen nem az első musicalje, amelyet az Operettszínház színpadra visz: ő szerezte a Rudolf és a Jekyll és Hyde zenéjét is, utóbbi azóta is műsoron van. A többszörösen Grammy-, Tony- és Emmy-díjra jelölt komponista nevét idehaza főleg a Jekyll és Hyde miatt ismerik, de Amerikában több százezer lemezt adott el, illetve több darabját játszották a Broadway-n – volt olyan év, amkor egyszerre hármat is. Nemcsak musicaleket szerez, a könnyűzenei életnek is meghatározó alakja. Carmen című musicaljét 2008-ban mutatták be Prágában, Magyarországon most először lesz látható.

Ez egy időtlen történet

A darabot rendező Homonnay Zsolt szerint, aki egyben szereplője is a musicalnek, a Carmen különleges gyöngyszem, igazi zeneszerzői mestermű, ellentétben a profitorientált darabokkal. Ez a történet örök, akár a tenger hullámzása, fogalmaz. „A Carmen nem kifejezetten a címszereplő történetét akarja elmesélni, hanem annak időtlenségét. Mindenki életében ott vannak a Carmenek” – magyarázza. 
Ezzel együtt Carmen karaktere is fontos üzenetet közvetít a nézőknek. „Carmen szabadságot akar a férfiak világában. Küzdelmet folytat, hogy úgy élhessen, ahogy szeretne, és inkább meghal, mint hogy kompromisszumot kössön” – mondta róla Frank Wildhorn, aki pár napot Budapesten töltött, hogy megtekintse a színház előadását. 

„Ő egy túlélő, aki sok csapás után újra meg újra visszatér, és nagyon erős a lelke. Engem vonz ez a karakter, az ilyen figurákról szeretek írni.”

A Mérimée által írt történet középpontjában a nő örök, csábító szenvedélyessége, valamint a férfi és a nő ösztönös, csillapíthatatlan vonzalma és párharca áll. A kislánytól a nagymamáig a nő egy csodálatos misztérium, vallja Homonnay Zsolt, aki már korábban is szerepelt erős női karakterekről szóló darabokban, és az általa rendezett Mária főhadnagy is illeszkedik ebbe a sorba, de a Carment ezek megkoronázásának érzi. „Ha a Carmen nevet halljuk, az ízig-vérig nő képe áll össze” – summázza.

A Carmen többféle zenei stílusban és formában tárja a nézők elé az autentikus latin zenét. „A flamenco találkozik a poppal, ami nagyon szexi – mondta a musical zenéjéről Wildhorn. – A popzenéket egy adott előadónak írom, az ő érzéseivel próbálok azonosulni. Egy musical esetében viszont a történet rabszolgája vagyok, ennek elmesélésében kell segítenie a zenének” – osztotta meg a komponálás folyamatának részleteit. A zenének szavak nélkül is meg kell tudni mutatni egy karakter személyiségét – amikor zenét ír, próbálja érezni a szereplők lelkét. A Carment eredetileg kisebb zenekarra írta, s Tassonyi Zsolt, az előadás zenei vezetője és karmestere az Operettszínház nagyzenekarára hangszerelte át.

Kép
Operettszínház Carmen musical

A Carmen című musical szereplőinek találkozása Frank Wildhornnal – Fotó: Janus Erika/Budapesti Operettszínház

„A hangján keresztül az egész életét éreztem”

A Carmen három szereposztásban lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A címszerepet Nádasi Veronika, Dancs Annamari és Lipics Franciska énekli, utóbbinak ez lesz az első nagy szerepe. Vele együtt a Színház- és Filmművészeti Egyetem négy fiatal tehetsége (a másik három: Nagy Alma Virág, Tassonyi Balázs, Nemes Tibor) kapott lehetőséget, hogy megmérethessék tehetségüket a színház színpadán. Az amerikai zeneszerzőt lenyűgözte a magyar feldolgozás, különösen Nádasi Veronika előadása.

„Micsoda szívvel énekelt! Nem ismerem személyesen, de a hangján keresztül az egész életét éreztem. Az ilyen típusú énekeseket szeretem a legjobban” 

– méltatta Wildhorn, aki szerint a magyaroknak világszínvonalú előadóik vannak. Nem ez az első alkalom egyébként, hogy hazánkban járt, korábban formációjával, a Frank Wildhorn és barátaival Budapesten adták első koncertjüket. Romániai édesapja révén közel áll hozzá az európai mentalitás és érzésvilág.

A Carmen nézői pörgős darabra számíthatnak, és nemcsak a zene miatt: a történet húsz helyszínen játszódik, cirkuszi elemeket is tartalmaz. Az alkotók a musicalt tízéves kortól nyolcvan fölöttig ajánlják, így megtekintése akár közös családi program is lehet a gyerekekkel és a nagyszülőkkel.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti